OBS! Jag ansvarar EJ för någon typ av olycka eller skada som mina kretsar kan orsaka.
Då Okita frågade om mitt SNES insåg jag att jag inte har dokumenterat särskilt mycket av mitt SNES-bygge. Det är lika bra att ta sig i kragen och göra det innan jag glömt hur jag gjorde.
Jag kommer inte gå igenom placering av kort och kontakter i SNES-lådan för det kan bero på hur långa kablar man har och liknande.
Det som behövs är:
1x Raspberry Pi 2 eller 3 (helst 3)
1x SD-Kort 8GB+
1x 5V telefonladdare 2,5A+ eller annan stabil strömkälla med samma specifikationer
1x Kylfläns passande till Raspberry Pi (30x25mm är max som får plats)
1x Fläkt till kylflänsen (jag använde en 40x40mm)
1x IEC 60320-1 C8 sockel
1x IEC 60320-1 C7 till stickplugskabel
1x HDMI hona-hane kabel. Kort modell (Jag använde den som följde med Chromecast 1)
Powerstyrningskort:
2x 10k ohm motstånd
2x 6k8 ohm motstånd
1x 3k ohm motstånd
1x 470 ohm motstånd (endast vid användande av EE2-3NU)
2x diod typ 1n4148
1x småsignals npn-transistor typ rätt oviktigt
1x relä, jag använde NEC EE2-3NU
1x någon typ av prototypkretskort
470 ohm motståndet måste kanske bytas om man använder en annan typ av relä eller helt tas bort om man hittar ett 5V relä.
Resetknapp:
1x ~10k ohm motstånd
Egentligen inte så viktigt vilken storlek men 5k-50k nånstans brukar bli bra.
Handkontroller:
2x 18k ohm motstånd
2x 10k ohm motstånd
1x 220 ohm motstånd
Övrigt:
Smältlim (köp en hink med smältlim!
)
Kablar att löda ihop grejjerna med
Lego Duplo
Här kan man höfta så det heter duga och ta det man har tillgång till. Legobiten svetsade jag fast i SNES-skalet med aceton bakom C8 sockeln så att legobiten håller emot när C7 kabeln trycks in.
Då Okita frågade om mitt SNES insåg jag att jag inte har dokumenterat särskilt mycket av mitt SNES-bygge. Det är lika bra att ta sig i kragen och göra det innan jag glömt hur jag gjorde.
Jag kommer inte gå igenom placering av kort och kontakter i SNES-lådan för det kan bero på hur långa kablar man har och liknande.
Det som behövs är:
1x Raspberry Pi 2 eller 3 (helst 3)
1x SD-Kort 8GB+
1x 5V telefonladdare 2,5A+ eller annan stabil strömkälla med samma specifikationer
1x Kylfläns passande till Raspberry Pi (30x25mm är max som får plats)
1x Fläkt till kylflänsen (jag använde en 40x40mm)
1x IEC 60320-1 C8 sockel
1x IEC 60320-1 C7 till stickplugskabel
1x HDMI hona-hane kabel. Kort modell (Jag använde den som följde med Chromecast 1)
Powerstyrningskort:
2x 10k ohm motstånd
2x 6k8 ohm motstånd
1x 3k ohm motstånd
1x 470 ohm motstånd (endast vid användande av EE2-3NU)
2x diod typ 1n4148
1x småsignals npn-transistor typ rätt oviktigt
1x relä, jag använde NEC EE2-3NU
1x någon typ av prototypkretskort
470 ohm motståndet måste kanske bytas om man använder en annan typ av relä eller helt tas bort om man hittar ett 5V relä.
Resetknapp:
1x ~10k ohm motstånd
Egentligen inte så viktigt vilken storlek men 5k-50k nånstans brukar bli bra.
Handkontroller:
2x 18k ohm motstånd
2x 10k ohm motstånd
1x 220 ohm motstånd
Övrigt:
Smältlim (köp en hink med smältlim!

Kablar att löda ihop grejjerna med
Lego Duplo
Här kan man höfta så det heter duga och ta det man har tillgång till. Legobiten svetsade jag fast i SNES-skalet med aceton bakom C8 sockeln så att legobiten håller emot när C7 kabeln trycks in.